Välkommen till lager och packboxsidan.
Här finner du dom bästa fabrikaten som SKF,NSK,INA,med flera.
Längst ner på den här sidan har jag lagt upp en speciell Zündappgrupp som uteslutande visar lager och packboxprodukter som är relaterad till det fabrikatet.
Jag lagerför även mer produkter än vad jag hinner med att lägga ut på den här sidan.
Det du ser här är ett litet urval av av alla tusentals grejor som finns att få tag på.
Skriv eller ring så får vi se vad jag kan hjälpa dig med.Det lönar sig att fråga.
Lagerbussning

Lagerbussningar för lilländan på vevstakar som har 14 mm i kolvbultar men vill gå ner till 12 mm kolvbult i stället.

Pris 88 kr
Kolvbultslager

Kolvbultslager i alla möjliga storlekar

Pris från ca 95 kr
Honda NSR Vevtappslager

Försilvrat vevtappslager av högsta kvaliteten

Mått:
Innerdiameter 16,00 mm.
Bredd 13,20 mm.
Ytterdiameter 22,00 mm.

Ordernummer 91001166004

Pris kr
Packboxsats Honda MB-50


Packboxsats framtaget till Honda MB-MT 50

Pris 122 kr
Magnetkontaktlager

Här är ett urval av olika storlekar och fabrikat av magnetlager som jag lagerför.
Lagertypen finns i axelstorlekar från 3 mm upp till 20 mm. Konstruktionen har många fördelar då det är lätt att ha isär motorn för service.
En annan fördel är att lagerna har väldigt låg friktion vilket betyder att motorn går väldigt lätt.
Lagertypen är flitigt använt av alla toppteamen som ramlager i sina tävlingsmotorer.
Det i sin tur gjorde, att lagrena monterades även som standard i flera fabrikat.

Magnetkontaktlager E-15


Magnetkontaktlager först och främst avsedda som ramlager i motorer.

Ytterdiameter 35,00 mm.
Bredd 8,00 mm.
Innerdiameter 15,00 mm.
Max vartal per minut 22 000

Beställningsnummer NSK E-15

Pris: 285 kr styck
Magnetkontaktlager EN-16


Magnetkontaktlager avsedda i första hand som ramlager i motorer.

Ytterdiameter 38,00 mm.
Bredd 10,00 mm.
Innerdiameter 16,00 mm.
Max vartal per minut 22 000

Beställningsnummer NSK EN-16

Pris: 295 kr styck
Magnetkontaktlager L-17


Magnetkontaktlager avsedda som ramlager i motorer.

Ytterdiameter 40,00 mm.
Bredd 10,00 mm.
Innerdiameter 17,00 mm.
Max vartal per minut 20 000

Beställningsnummer NSK L-17

Pris: 290 kr styck
Magnetkontaktlager Bo-17


Magnetkontaktlager avsedda som ramlager i motorer.

Ytterdiameter 44,00 mm.
Bredd 11,00 mm.
Innerdiameter 17,00 mm.
Max varvtal per minut 19 000

Beställningsnummer NSK Bo-17
Pris: 315 kr styck
Magnetkontaktlager E-20


Magnetkontaktlager avsedda som ramlager i motorer.

Ytterdiameter 47,00 mm.
Bredd 12,00 mm.
Innerdiameter 20,00 mm.

Beställningsnummer NSK E-20
Max varvtal per minut 17 000

Pris: 390 kr styck
Magnetkontaktlager L-20


Magnetkontaktlager avsedda som ramlager i motorer.

Ytterdiameter 47,00 mm.
Bredd 14,00 mm.
Innerdiameter 20,00 mm.

Beställningsnummer NSK L-20
Max varvtal per minut 17 000

Pris: 390 kr styck
Specialavdelning för Zündapp lager och packboxar

Här kommer jag att lägga upp bilder och text som är uteslutande relaterat till Zündapp.
Jag kommer även att lägga till mina högst privata tankar och slutsatser, som jag har dragit under årens lopp i min verkstad.
Känner ni att ni kan bidra med något tips eller annat tankvärt, så välkomnas det varm hand.

Artikelguide för 3-4-5växlad 50cc motorblock vänster o höger.

Först vill jag börja med lite surr om skyddskapsling av lager.
I orginal reserdelskatalogen så anger dom att det ska vara "Z" beteckning på ramlagrena i motorn.
Det betyder att det är dammskydd av plåtskivor på var sida om kullagret.
Min åsikt om det är att, dom kan omöjligt ha alla "chips i påsen" dom som har hittat på det...
För det första så dammar det inte nere i vevhuset när man kör..
Om du dessutom tänker till lite, så vill ju lagret ha smöjning och kylning under körperioden.
Det finns ju ett hål på var sida om vevpartiet i blocket som ska leda olja ner till ramlagret. Dessutom genom att kolven går upp och ner gör att färskgaser pumpas fram och åter genom ramlagret för kylning och smörjning.
Man behöver inte vara raketingenjör för att räkna ut, att om det är två stålskivor som hindrar allt det där man vill uppnå så blir garanterat livslängden kortare än den borde vara.
Så min slutsats gällande det är att:
Sprätta bort skiten om ni har tänkt använda sådana......


Nåväl..meningen med den här texten är att det ska bli lite enklare att hitta dom reservdelar ni behöver lite snabbare.

Så vi börjar med vänster sida:

Ramlager:                               # 6203 C-3   Mått-17x40x12mm.
Packbox vid ramlagret:              # 277-01.136 Mått-17x28x7mm.
Stödlager till mellanaxeln-1983:# 265-01.108 Mått-14x18x11mm.
Stödlager till mellanaxeln 1984:# 265-01.102 Mått-16x25x 8mm.
Stödlager för utgående axel:     # 6203 C-3    Mått-17x40x12mm.
Packbox vid utgående drevaxel: #265-01.135  Mått-16x24x 7mm.
Packbox vid utgående kickaxel: #285-01.153   Mått.20x26x 4mm.

Dock ser jag ingen större förtjänst i att använda ett C-3 lager på en standardmotor då en växellådsaxel inte snurrar med någon större hastighet.
Den smörjs och kyls konternueligt så därför kan man med tightare toleranser och precission för växellådan, sätta i ett standardlager.

Då har turen kommit till höger sida

Ramlager:3 Växlad motor            # 6202 C-3   Mått-15x35x11mm.
Ramlager:4 och 5 växlad motor   # 6302 C-3   Mått-15x42x13mm.
Packbox vid ramlagret:              # 255-01.144  Mått-15x24x7mm.
Stödlager för vevaxel 5 växlad:   # 6201 C-3   Mått-12x32x10mm.
Stödlager för vevaxel 3-4 växlad # HK 1312B  Mått-13x19x12mm.
Stödlager för lamellkorg:           # 16005 C-3    Mått-25x47x8mm.
Stödlager i kopplingskorg:         # 6202            Mått-15x32x9mm.
Bussning för mellanaxel:           # 265-01.105  Mått-18x22x7mm.
Rullager för mellanaxel 5vxl.  # 284-01.904 Mått-18x29x9,25mm.

Kickaxelbussning med innerdiameter 16mm,finns i två modeller:
Till och med motornummer #9681534
Beställningsnummer 267-01.128
Från och med motornummer #9681535
Beställningsnummer 267-01.153
Stödlager för vevaxel


Stödlager av högsta kvalitet, passande Zündapp KS-50 3-4 växlade motorena

Beställningsnummer HK1312B

Pris 69 kr
Zündapp KS-50 5-växlat stödlager

Zündapp KS-50 bakre stödlager för den utgående axeln.

Det är det här lagret som jag använder när
jag bygger om dom3-4 växlade motorerna
där det sitter en lagerbussning istället
för rullager.

Kolla jobbet i verkstadssidan!

Dimensioner:
Invändigt 18,00 mm
Utvändigt 29,00 mm
Höjd 9,25 mm
Lagerrullar 19 stycken 3,5 x 4,90 mm

Beställningsnummer:284-01.904 R

Pris 375 kronor
Zündapp KS-125 stödlager

Zündapp KS-125 bakre stödlager för den utgående axeln.
Lagret är samma typ som på 5-xäxlade 50cc motorn men är lite djupare.
Dimensioner:
Invändigt 18,00 mm
Utvändigt 29,00 mm
Höjd 10,75 mm
Lagerrullar 19 stycken 3,5 x 6,10 mm

Beställningsnummer:285-01.923 R

Pris 385 kronor
Packboxsats Zündapp KS-125


Packboxsats av högsta kvalitet, passande Zündapp KS-125 motorena

Beställningsnummer # z100.05-106

Pris 170 kr
Packbox till kickaxel


Packbox passande till Zündapps kickaxel vid genomföringen.

Storlek 20 x 26 x 4 mm

Beställningsnummer 285-01.153

Pris: 30 kr styck
Packboxar


Packboxar för vevaxeln till Zündapp

24x15x7 mm

28x17x7 mm.

Pris: 39 kr styck