Verkstadsjobb och info.

Här kan ni kolla lite vad som kan göras och vad som blivit gjort i min verkstad.
Det är inte alltid som jag har tid att ta åt mig jobb,utan ni får fråga så får vi se
hur det ser ut med tiden. Debitering av löpande verkstadsarbeten, 490 Kronor kr.
Glasblästring utföres på ej oljiga motordelar som cylindrar,topplock motorblock mm Pris från 100 kronor och uppåt.bara ett förbränningsrum kan kosta ca 40 kr.
Svarvning av förbränningsrum på en tvåtaktare ca 500 kr.
Tillverkning av ett förbränningsrum, montering och svarvning från 1200 kr.
Planfräsning av topplock från 495 kr beroende på storlek och uppspänningstid.
Planfräsning av cylindrar i svarven från ca 425 kronor och uppåt beroende på modell och uppspänningstid.
Verkstadjobb vid maskinerna....


Så här kan det se ut när du kommer till den här verkstan.
Roffe och Janne som jobbar med någon motordel fastspänd i fräsen eller svarven
som ska bli något som ska hamna i en racermotor..

Några bilder på hur det ser ut i verkstan....


Maskinhörnan med mina kära Abenefräsar och Storebrosvarven.
På bilden närmast så kan ni se en del konverktyg och annat smått o gott
som jag använder när jag bygger expantionare och annat som ska fixas...

Specialvevhus till 50cc racingmotor på Europatouren


Billetfräsning från en aluminiumklump till ett färdig vevhus skräddarsytt till.
att passa ett annat motorblock där vevhuset är bortfräst.

VRM Honda 50cc Slidmatad racingmotor


Här är några bilder från ett av mina motorprojekt som jag har gjort i min verkstad.
Ombyggt vevhus för att passa en Minarell vevaxel på 39 mm i slag.
På vevaxeln sitter en special slismutter samt specialframtaget primärdrev
för att passa i övergången mellan Minarelli och Hondadrev. Cylindern är en Special VRM Derbicylinder som är kraftigt förändrad. Allt är specialtillverkat bara för en uppgift. Att vara snabbast!
Tillverkning av kraschskydd till körskolehojar.


Specialtillverkning av kraschbågar för styren,motorblock och ljuddämpare
Jag skräddarsyr skydden till alla möjliga modeller efter kundens behov och önskan.

Billetfräsning av gaffelkronor och styrpinne.


Gaffelkronor och styrpinne tillverkade för en NSR gaffel.

Tillverkning av avgasstos efter en dålig cylindergjutning.


Ibland blir det inte riktigt som man hoppas och då är det tur att det finns reservplaner.
Gjutningen på den här cylindern blev inget vidare med dålig centrering.
Upp med cyllen i en vridbar vinkelhylla för rätt stosvinkel.
Sen anpassar jag rörvinklar så att flödet blir så idealiskt som det bara går.

Ett annat specalbygge från VRM Verkstan Honda-KTM 70cc.


I mitten av 90 talet när konkurrensen i mopperacingen började bli riktigt hård,
fick man leta efter lite andra lösningar änd orginaltrim för att ligga på topp.
Vi var ju tvugna att köra med luftkylda cylindrar så när man kollat runt lite föll
blicken på en KTM-80 cylinder.
Efter mycket svetsande och fräsning så blev det en motor med vevhusinsug,
specialtopp och strokad vev till 44 mm. Motorn finns kvar så den kan kanske dammas av vid ett lämplig tillfälle.
Renovering av en Zündapp KS-50


Här dök den gamla trotjänaren upp för renovering...
Skicka aldrig en skitig motor till mig för det vill jag inte ha tack!
Den här motorn blev en trevlig bruksmotor med en MiniTherm 45mm cylinder..:=)

Pinnbultsmontering i motorblock


Den här motorn från Tatran hade trasiga och ocentrerade pinnbultshål.
Så därför var det nödvändigt med en totalreparation i det här fallet...

Reparation av pinnbultshål.


Den här Kreidler racemotorn hade slitna gängor i pinnbultshålen.
så därför räcker det med att stoppa i Helicoilgängor istället.
Fortfarande ganska omfattattande jobb då blocket ska sättas upp rätt
i fräsmaskinen för perfekt centrering

Reparation av tändstiftshål.


Den här Honda crossmotorn hade trasiga gängor i tändstiftshålet.
Därför blev medicinen att borra och gänga dit en Helicoilgänga
Därefter rengöring och återmontering.
Ett tändstift ska alltid gå lätt att gänga i.
Gör det inte det är det något fel och därför måste ni kolla varför.
Använd gärna copparpasta på gängorna så går det lättare nästa gång.

Reparation av trasig växelförarfäste.


Den här Yamamotorn råkade ut för att växelföraraxen blev krokig vid ett haveri.
Det resulterade i att infästningen i blocket sprack sönder med ett hål
i motorblocket som resultat
Jag tillverkade en ny infästning,ny växelaxel och så vitt jag vet
så funkar det perfekt fortfarande.

Specialrenovering av Zündapp KS-100


Här väcker vi nytt liv i nästan vad som helst! Gamla trotjänare som
får en kärleksfull omvårdnad för nya glada mil..:=)

Minarelli 50cc Classic racingmotor.


Minarellimotorn är ett tacksamt objekt för avancerad trimmning och används
därför ganska flitigt bland Classic Racingåkarna i 50cc klassen.
Den här motorn byggs för att vara med i årets racing.

Specialrenovering av Zündapp KS-125


Här är några bilder från en renovering av en KS-125a som har legat i vatten och stått ute i 20 år.....
Från en sophög till en pärla.
Notera slitaget av motordrevet..
Den här stackarn har inte haft ett lätt liv..
Mycket jobb blev det innan det var färdigt.

Indikering och plansvarvning av cylinderfot och topplocksyta


Många cylindrar lider av skevhet,läckage samt sneda ytor.
På den här bilden visar jag hur det ser ut när jag först indikerarläget på
cylindern för att sen svarva ytan rak och plan.
Vid dom här jobben använder jag expanderhylsor för att hålla fast cylindern.

Vevaxelrenovering och uppriktning.


Vi renoverar och riktar upp vevpartier med dom bästa verktygen och vevstakar som finns

Specialfräsning och anpassning av drevämnen.


Vi fräser och borrar alla typer av drev,bultcirklar,lätthål mm efter kundens önskemål.

Låsning av kolv vid borr och fräsjobb.


Specialtilverkad fixtur för att hålla i en kolv utan att skada den när du jobbar med den.
Det kan gälla allt från flyttning av kolvringslåsning eller upptagning av porthål

Planfräsning av större topplock.


Planfräsning av större topplock gör vi oxå på våran Abene.
Här är det ett Suzuki GSX1100R som får en behandling

Ursvarvning av ramlagerläge.


Vid specialbyggen med vevaxelbyten och lagerändring,
så spänner jag upp motorblocket i fräsen stenhårt så inga olyckor sker..
Därefter centrerar läget med en indikator för rätt läge.
Jag använder alltid ett ursvarvningshuvud med möjligheter
att svarva med en precission av 1/100 del vid sådana här jobb.

Centrering och anpassning av stosanslutningar.


En del förgasare har inte centrerad anslutning eller kanske lite för stor stos.
Eller om man vill ha en kortare anslutning,Det finns lösningar på det mesta bara
kunden förstår att det kostar extra..
Byte av lager till utgående axel på en Zündapp KS-50.


Tidens tand,felaktiga oljor och förmånga ivriga pållar brukar göra så att det här glidlagret går ner sig. Vad man då gör är att man arborrar upp lagerläget för rullagersatsen som är standard i den femväxlade motorn. Om ni vill och kan, så köper ni ett lager och sätter dit det.
Om ni inte kan det men ändå vill ha ett sånt så kan jag ombesörja det åt er.

Mätning av klämspalt på rätt sätt.


Det finns en del skevrötter som visar och säger att man ska stoppa in en bit lödtenn genom tändstiftshålet för att få reda på vilket klämspaltsavstånd ditt förbränningsrum har...
Glöm det...Om du nu stoppar i en bit tenn och vrider runt..
Hur bra koll tror du du har när kolven kantrar i cylinderröret?
Bra? Näää...knappast....
Hur tror du kolvbultslager och annat som tvingas i konstiga vinklar mår, bara för att du inte fått lära dig hur du ska göra rätt??

Så här ska du göra:
Använd 1mm lödtenn Gör två bitar av den diameter som cylinderhålet har.
Sen korsar du dom två från från klockan 12 till 6 och från 9 till klockan tre så att trycket fördelas symetriskt över kolvbulten och från fram till baksidan.
Skruva dit topplocket med rätt moment. Vrid sedan runt motorn två varv.
Ta den topplocket och mät alla fyra mätpunkterna så att du ser att det drar lika.

Så ska det se ut och inget annat..

Verkstadschefen!!